De energietransitie is in volle gang. Steeds meer bedrijven in de transportsector willen hun CO₂-uitstoot verlagen en stappen daarom over op elektrisch vervoer. Tegelijkertijd worden logistieke hubs, distributiecentra en transportbedrijven steeds afhankelijker van een betrouwbare en krachtige elektriciteitsaansluiting. Waar een transportbedrijf voorheen genoeg had aan een basisaansluiting, is nu een zware aansluiting nodig om voertuigen snel en efficiënt te kunnen laden. Maar veel bedrijven krijgen te horen dat verzwaring van hun aansluiting niet mogelijk is, waardoor netcongestie voor flinke uitdagingen zorgt in de transportsector.
De elektrificatie van het wagenpark, de inzet van laadpalen voor bestelwagens en de behoefte om te investeren in elektrische vrachtwagens, zorgen voor een stijgende vraag naar elektriciteit. Waar een transportbedrijf voorheen genoeg had aan een basis-aansluiting, is nu een zware aansluiting nodig om voertuigen snel en efficiënt te kunnen laden.
Maar in veel gebieden waar netcongestie speelt, krijgen bedrijven te horen dat verzwaring van hun aansluiting niet mogelijk is – of dat ze jaren moeten wachten. Dat is problematisch voor transportbedrijven die plannen maken voor elektrische logistiek en duurzaamheidsdoelstellingen moeten halen.
De gevolgen van netcongestie voor de transportsector zijn niet mals. Door de beperkte laadcapaciteit kunnen bedrijven hun elektrische vrachtwagens of bestelbussen niet gelijktijdig laden, wat leidt tot operationele vertragingen. Daarnaast kunnen duurzaamheidsdoelstellingen niet behaald worden, omdat plannen voor verduurzaming (en hetzelfde geldt voor uitbreiding) uitgesteld moeten worden doordat de benodigde stroomaansluiting ontbreekt. Financieel zijn er ook risico’s: subsidies en investeringen in elektrisch materieel worden minder rendabel als de elektrische voertuigen niet optimaal kunnen worden ingezet.
Hoewel de situatie complex is, zijn er enkele stappen op het gebied van slimme energieoplossingen die verlichting kunnen bieden voor transportbedrijven. Denk aan:
De krapte op het energienet blijft een probleem totdat het Nederlandse energienet voldoende is uitgebreid. Veel uitbreidingsplannen worden pas rond 2030 uitgevoerd, waardoor het belangrijk is om bij uitbreiding of verduurzaming al vroeg in de planontwikkeling met netbeheerders in overleg te gaan om een goed beeld te krijgen van de netcapaciteit en daarmee de haalbaarheid van de plannen.
Als zakelijke energieleverancier denken wij proactief mee met bedrijven in de transportsector. Wij adviseren over energiemanagement, verduurzaming en het omgaan met netcongestie. Benieuwd wat wij voor jouw transportbedrijf kunnen betekenen? Neem contact met ons op, wij helpen je graag verder!
Deze gerelateerde verhalen