Vanaf 2025 nieuwe regels voor laadpalen bij bedrijven
Dat Europa afspraken heeft gemaakt over het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen is inmiddels geen nieuws meer. Vanaf 2050 is het de bedoeling dat er binnen de EU helemaal geen broeikasgassen meer worden uitgestoten. Er zijn verschillende regels opgesteld om dit doel te bereiken. Eén van die regels gaat over de aanwezigheid van laadpalen voor elektrische auto’s. Vanaf 2025 is het daarom voor veel bedrijven verplicht om laadpalen aan te bieden op hun parkeerplaats. Ben je benieuwd wat de regels op dit moment zijn en aan welke regels jouw bedrijf vanaf 2025 moet voldoen? Lees dan verder!
De huidige regels voor laadpalen
De regels rondom laadpalen gelden voornamelijk voor utiliteitsbouw. Dat zijn alle bouwwerken die niet bedoeld zijn om in te wonen. Denk daarbij aan scholen, winkels, fabrieken en ziekenhuizen. Op basis van de EPBD III (Energy Performance of Buildings Directive), die geldt sinds 10 maart 2020, moeten dit soort panden met tien parkeerplaatsen of meer beschikken over minimaal één laadpaal. Verder moet er laadinfrastructuur worden aangelegd voor één op de vijf parkeerplaatsen. Deze regels gelden alleen voor nieuwe bedrijfspanden en bestaande panden die een ingrijpende renovatie ondergaan. Mochten de kosten voor het aanleggen van laadpalen meer dan 7% bedrage van de totale renovatiekosten, dan geldt de regel niet.
Wat verandert er vanaf 2025?
De regels die sinds 2020 van kracht zijn, worden vanaf 2025 uitgebreid. Dan wordt er gekeken naar de hoeveelheid parkeerplaatsen op hetzelfde terrein als het gebouw. Zijn dit er meer dan twintig? Dan is het vanaf dat jaar verplicht om minimaal één laadpaal te plaatsen. Het verschil met de eerdere regel is dat deze verplichting geldt voor álle bedrijfsgebouwen, dus ook bedrijven die geen renovatie ondergaan.
Vereisten voor laadpalen
Wanneer een laadpaal toegankelijk is voor bijvoorbeeld bezoekers, dan is het belangrijk dat het laadpunt aan bepaalde eisen voldoet. Zo moet er een type 2-aansluiting aanwezig zijn voor de beveiliging van de meetapparatuur. Dit om het dataverkeer en de privacy van de gebruikers te beschermen.
Ook regels langs Europese wegen
Er gelden niet alleen regels voor bedrijven binnen Europa, ook langs de Europese wegen komen meer verplichtingen om elektrisch rijden mogelijk te maken. Daarom worden er vanaf 2025 langs Europese wegen om de zestig kilometer snellaadstations geplaatst. Ook moeten er om de 120 kilometer laadstations worden geplaatst voor elektrische bussen en vrachtwagens. Op die manier moet het aantrekkelijker worden voor verschillende branches om elektrisch te gaan rijden. Er zijn vanaf 2030 regels voor waterstofvulpunten; die moeten tegen die tijd om de tweehonderd kilometer aanwezig zijn. De Europese Raad heeft dit vastgelegd in speciale wetgeving.
Uitdaging voor het elektriciteitsnet
Elektrische voertuigen moeten steeds meer de norm worden. In Nederland zien we al dat de stroomvraag voor elektrisch rijden groeit en op sommige plekken leidt dat tot problemen. Door de energietransitie en de toename van elektrische voertuigen, is de vraag naar elektriciteit steeds hoger terwijl het stroomnet dit nog niet aan kan. Hierdoor raken lokale elektriciteitsnetten soms overbelast en ontstaat er netcongestie. Netbeheerders in Nederland trekken al langer aan de bel om oplossingen te zoeken voor dit probleem, iets wat wij ook veelvuldig in onze blogs hebben besproken.
Audax Renewables adviseert over laadpalen
Beschikt jouw bedrijf al over voldoende laadpalen om aan de regels van 2025 te voldoen of zijn er nog aanpassingen nodig? Je kunt bij Audax Renewables terecht voor advies op het gebied van laadpalen voor elektrische voertuigen. Samen met onze partner kijken we met je mee en zorgen we ervoor dat er genoeg laadgelegenheden zijn om aan de nieuwste regelgeving te voldoen. Neem contact op met jouw energiespecialist of plan een afspraak in voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Dit vind je misschien ook leuk
Deze gerelateerde verhalen