Energie artikelen - Audax Renewables

Vanaf 2025 nieuwe regels voor laadpalen bij bedrijven

Geschreven door Audax Renewables | 14-dec-2023 9:00:00


Dat Europa afspraken heeft gemaakt over het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen is inmiddels geen nieuws meer. Vanaf 2050 is het de bedoeling dat er binnen de EU helemaal geen broeikasgassen meer worden uitgestoten. Er zijn verschillende regels opgesteld om dit doel te bereiken. Eén van die regels gaat over de aanwezigheid van laadpalen voor elektrische auto’s. Vanaf 2025 is het daarom voor veel bedrijven verplicht om laadpalen aan te bieden op hun parkeerplaats. Ben je benieuwd wat de regels op dit moment zijn en aan welke regels jouw bedrijf vanaf 2025 moet voldoen? Lees dan verder!

De huidige regels voor laadpalen

De regels rondom laadpalen gelden voor bedrijfspanden. Bij het bouwen van een nieuw bedrijfspand in 2024 met meer dan 10 parkeerplaatsen is het verplicht om minimaal één laadpaal te installeren. Daarnaast moet 20% van de parkeerplaatsen voorbereid zijn op het aansluiten van laadpalen.

Wordt een bestaand pand met meer dan 10 parkeerplaatsen in 2024 ingrijpend verbouwd? Ook dan is ten minste één laadpaal verplicht. Een renovatie wordt als ingrijpend beschouwd wanneer meer dan een kwart van de buitenschil van het gebouw wordt aangepast of uitgebreid. Uitzondering hierop is wanneer de installatiekosten van de laadpaal meer dan 7% van de totale renovatiekosten bedragen.

Wat verandert er vanaf 2025?

Vanaf 2025 moeten alle bedrijfspanden die over meer dan 20 parkeerplaatsen beschikken minimaal één laadpaal hebben. Het verschil met de eerdere regel is dat deze verplichting geldt voor álle bedrijfsgebouwen, dus ook bedrijven die geen renovatie ondergaan.

Het is toegestaan om de laadpaal en de bijbehorende parkeerplaats openbaar toegankelijk te maken. In dat geval moeten de laadpalen ook voldoen aan de eisen uit het Besluit infrastructuur alternatieve brandstoffen.

Vereisten voor laadpalen

Wanneer een laadpaal toegankelijk is voor bijvoorbeeld bezoekers, dan is het belangrijk dat het laadpunt aan bepaalde eisen voldoet. Zo moet er een type 2-aansluiting aanwezig zijn voor de beveiliging van de meetapparatuur. Dit om het dataverkeer en de privacy van de gebruikers te beschermen.

Ook regels langs Europese wegen

Er gelden niet alleen regels voor bedrijven binnen Europa, ook langs de Europese wegen komen meer verplichtingen om elektrisch rijden mogelijk te maken. Daarom worden er vanaf 2025 langs Europese wegen om de zestig kilometer snellaadstations geplaatst. Ook moeten er om de 120 kilometer laadstations worden geplaatst voor elektrische bussen en vrachtwagens. Op die manier moet het aantrekkelijker worden voor verschillende branches om elektrisch te gaan rijden. Er zijn vanaf 2030 regels voor waterstofvulpunten; die moeten tegen die tijd om de tweehonderd kilometer aanwezig zijn. De Europese Raad heeft dit vastgelegd in speciale wetgeving.

Uitdaging voor het elektriciteitsnet

Elektrische voertuigen moeten steeds meer de norm worden. In Nederland zien we al dat de stroomvraag voor elektrisch rijden groeit en op sommige plekken leidt dat tot problemen. Door de energietransitie en de toename van elektrische voertuigen, is de vraag naar elektriciteit steeds hoger terwijl het stroomnet dit nog niet aan kan. Hierdoor raken lokale elektriciteitsnetten soms overbelast en ontstaat er netcongestie. Netbeheerders in Nederland trekken al langer aan de bel om oplossingen te zoeken voor dit probleem, iets wat wij ook veelvuldig in onze blogs hebben besproken.

Audax Renewables adviseert over laadpalen

Beschikt jouw bedrijf al over voldoende laadpalen om aan de regels van 2025 te voldoen of zijn er nog aanpassingen nodig? Je kunt bij Audax Renewables terecht voor advies op het gebied van laadpalen voor elektrische voertuigen. Samen met onze partner kijken we met je mee en zorgen we ervoor dat er genoeg laadgelegenheden zijn om aan de nieuwste regelgeving te voldoen. Neem contact op met jouw energiespecialist of plan een afspraak in voor een vrijblijvend adviesgesprek.