Vanaf 2025 gaan zowel gasopslagen als LNG-terminals lagere tarieven betalen voor gastransport. De reden hiervoor is het belang van deze partijen voor de leveringszekerheid van gas. Dit besluit komt voort uit een herziening van de tariefstructuur voor het transporteren van gas dat elke vijf jaar plaatsvindt. Hierbij zijn de Autoriteit Consument en Markt (ACM), Gasnetbeheerder Gasunie Transport Services (GTS) en brancheverenigingen betrokken. Afgelopen maandag werd er een nieuwe vijfjarige overeenkomst gesloten tussen deze partijen.
In de vorige overeenkomst uit 2018 kregen gasopslagen een korting van 60% op het transporttarief voor gas. Vanaf 2025 gaat die korting naar 75%. De korting voor LNG-terminals is nieuw, dus deze was nog niet opgenomen in de vorige overeenkomst. LNG-terminals krijgen een korting vanaf 2025 die gerechtvaardigd wordt door het belang van de terminals om over voldoende gas te kunnen beschikken. De ACM publiceert elk jaar een tarievenbesluit voor het volgende kalenderjaar. Daarmee moeten alle kosten van gasnetbeheerder GTS worden afgedekt. De kortingen die voor 2025 zijn afgesproken hebben dus als resultaat dat gasopslagen en LNG-terminals vanaf dan een lager deel van de totale kosten hoeven te betalen.
De nu afgesloten overeenkomst is een gevolg van besluiten die op Europees niveau zijn gemaakt in 2017. Toen is er gekozen voor de zogenaamde Network Code on harmonised transmission tariff structures for gas (NC TAR). Het doel hiervan was om de effectieve grensoverschrijdende gashandel in Europa te harmoniseren en een goede werking van de gasmarkt de garanderen. Uiteraard is de gasmarkt sinds die tijd heel erg veranderd en is het nog belangrijker geworden om samen te werken om ervoor te zorgen dat er voldoende gas beschikbaar is.
Sinds de Russische inval in Oekraïne in februari 2022 heeft de gasmarkt een drastische verandering doorgemaakt. Sindsdien zijn talloze sancties opgelegd aan Rusland, waaronder een verbod op de import van Russisch gas. Waar vroeger het gas voornamelijk uit het oosten kwam, komt het nu steeds meer vanuit het westen. Bijvoorbeeld uit Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk en LNG-schepen die aanmeren in België en Nederland. Door de veranderende gasstromen veranderen ook de transportstromen. De groeiende hoeveelheden LNG vragen op sommige plekken om een andere transportcapaciteit dan vroegere gasstromen. Vooral op het grenspunt met België is er daardoor afgelopen jaar meer transportcapaciteit verkocht en voor de toekomst wordt verwacht dat dit nog meer gaat worden.
Wil je wekelijks en/of maandelijks op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen op de gasmarkt en bijbehorende prijsveranderingen? Schrijf je dan in voor onze marktrapporten. Ook kun je uiteraard een afspraak maken met de energiespecialist bij jou in de regio voor persoonlijk advies over de energietarieven en een passend energiecontract voor jouw onderneming.